Actualitat

La fotografia pren espais urbans i sales d'exposicions de Dénia amb l'arribada del VII Festival internacional Ojos Rojos

Dénia és coseu, amb la ciutat de Xàbia, del Festival Internacional de fotografia espanyola i iberoamericana Ojos Rojos, que en 2025 celebra la sèptima edició amb el Brasil com a país convidat. Hui s'inauguren tres de les exposicions previstes a Dénia i demà, una quarta. Les obres es poden visitar en espais oberts -la plaça del Consell i la façana principal del Mercat Municipal (carrer Magallanes)-, així com en el Centre d’Art l’Estació i la Casa de la Cultura.

 

Esta vesprada, a les 18 hores, s'inaugura l'exposició Falleres, de la fotògrafa brasilera Luisa Dörr, instal·lada en la plaça del Consell.

 

Luisa Dörr va descobrir les Falles de València durant una visita familiar a Espanya, la qual cosa la va portar a una nova direcció en el seu treball. Fascinada pels vestits de les falleres, Dörr es va submergir en la història i els costums d'estes dones i les seues comunitats. Més enllà de la tradició, Dörr va buscar capturar la diversitat i inclusió de la comunitat fallera. Va passar temps amb falleres de totes les edats i orígens, incloent-hi dones adoptades d'Etiòpia, Vietnam i la Xina, mostrant com este costum unix a famílies senceres i oferix un sentit de pertinença a tots els que consideren València la seua llar.

 

El treball de Luisa Dörr se centra principalment en el paisatge humà femení. A través de la quietud de la seua narrativa, utilitza el retrat com a vehicle per a contar històries i explorar la complexitat de la naturalesa humana i la feminitat. Les fotografies de Dörr han sigut publicades en revistes com Tiime, National Geographic, The New York Times, PDN, GEO i Wired, entre moltes altres. Ha exposat al Brasil, els Estats Units, Espanya, França, Portugal, Anglaterra i Rússia.

 

A continuació, es presentarà Aquí no hay playa, el treball de Marcos Avilés que es pot veure en la façana principal del Mercat de Dénia: estiu rere estiu, l'estampa de milers de persones gaudint de les nombroses platges i cales que conformen la costa espanyola es repetix. Més enllà de la pròpia sensació de refresc, existix un benestar que produïx el contacte amb l'aigua. És una cosa que tots sentim encara sense saber per què i que ens induïx a acostar-nos i relacionar-nos amb ella. A l'interior, lluny del vaivé de les ones, eixa mateixa necessitat persistix. I amb ella, naix la creativitat. Els qui no tenen mar, troben altres llits, altres refugis aquàtics amagats en el seu entorn, on poder satisfer-la.

 

Marcos Avilés (Madrid, 1976) va estudiar Enginyeria de Telecomunicacions en la Universitat Politècnica de Madrid, especialitzant-se en el tractament de la imatge i la visió artificial. Este vincle constant amb la informació visual li porta a explorar la fotografia com a mitjà d'expressió i reflexió, interessant-se pel diàleg entre naturalesa i urbanisme i en les petjades que este diàleg deixa en el paisatge.

 

I en el Centre d’Art l’Estació, a les 19 hores, la fotògrafa Gloria Oyarzábal inaugura la seua exposició Usus Fructus Abusus, els tres atributs del dret de propietat segons el dret romà, que combinats conformen la "plena propietat", el gaudi absolut, ple, exclusiu i perpetu sobre un objecte o ens corporal. En revisar la relació entre l'antropologia colonial establida no com a estudi de la cultura, sinó d'una diferència jeràrquica basada en discursos supremacistes, i el museu com a espai no neutral, Història, drets i ètica entren en conflicte. Retornar el que ha sigut espoliat, tant en termes d'objectes com d'identitat és una qüestió urgent, universal i factible?, planteja Oyarzábal amb la seua proposta.

 

 

Gloria Oyarzábal és llicenciada en Belles Arts i diversifica la seua activitat professional entre fotografia, cinema i docència; treballant principalment en el continent africà. Va viure 3 anys a Mali investigant en la construcció de la Idea d'Àfrica i l'Alteritat, els processos de colonització/descolonització, les noves estratègies del colonialisme i l'heterogeneïtat dels feminismes africans. El seu treball ha sigut exposat, publicat i premiat internacionalment.

 

El festival, amb la col·laboració de l'Associació Matria, oferirà una masterclass exclusiva de Gloria Oyarzábal, dirigida específicament a l'alumnat d'Educació Artística d'ESO. La sessió aprofundirà en les metodologies i conceptes del seu treball, particularment entorn de les seues sèries “Usus, Fructus, Abusus” i “Woman go no’gree”, abordant l'ús de la imatge com a ferramenta de desconstrucció i reflexió crítica sobre la representació i la identitat.

 

La quarta exposició que porta el Festival Ojos Rojos a Dénia és Califòrnia Island, de José Miguel Cerezo, que s'inaugura el dissabte 8, a les 13 hores, a la Casa de la Cultura. Com a fil argumental i arrancada del treball utilitza un error cartogràfic històric: considerar Califòrnia com una illa. Una cartografia robada a un galió espanyol per corsaris anglesos va amplificar este error, que perdurarà fins a mitjan segle XIX, representant-la separada per un estret de la resta del continent.

 

José Miguel Cerezo és en l'actualitat fotògraf documental. Segons ell mateix descriu en el catàleg del festival: “Utilitze la història com a antecedent dels meus treballs i la incorpore, com un element més en la narrativa, en un acte de pur apropiacionisme. Els meus projectes tenen a veure amb el viatge, el territori i la memòria i estan contaminats amb altres disciplines com la música, la història i la literatura”.

 

Així mateix, demà dissabte, Cerezo i Gloria Oyarzábal oferiran una xarrada sobre el seu ofici i la seua obra, a la Casa de la Cultura, a les 10.30 hores i les 11.30 hores, respectivament. L'entrada és lliure.

 

Les exposicions del Festival Ojos Rojos es poden visitar fins al 30 de novembre.

Altres notícies

imprimir